Historie - IKONUTSTILLING 2000 i galleri OMK

 

Det har i de senere tiår vært en økende interesse for ikoner også utenfor den ortodokse kirkes verden.

For vestens folk appellerer de nok mer til følelser hos kunstelskere og samlere på grunn av sin spesielle uttrykksform og skjønnhet.  Blant ortodokse troende har de i mer enn tusen år hatt betydning som hellige bilder for tilbedelse, bønn og kontemplasjon.

Ikon, fra gresk eikon, betyr bilde.  Det er Kristus, Maria, helgner eller religiøse hendelser som er motivet.  Det å lage et slikt ikon er en meget omfattende og tidkrevende prosess som krever stor nøyaktighet, kunnskap og tålmodighet av utøveren.  Det males på preparerte treplater med temperamaling (pigmenter blandet med eggeplomme og vann).  Bladgull nyttes meget, og mange bilder pyntes også med edle metaller, edelstener og perler.

Kunstneren må legge all sin flid i å yte sitt beste under arbeidet, som er til GUDS ære.  Han kan heller ikke legge egen originalitet i sitt arbeide.  Ikonene er kopier av originale ikoner, de første fremsto alt i 5. og 6. århundre.  Eller det er kopier av kopier.  Noen variasjon vil det allikevel bli, særlig i fargenyanser, men grunnmotivet må aldri fravikes.  Man skal alltid kunne ”lese” det samme innholdet og symboler i ikoner malt av forskjellige kunstnere og gjennom forskjellige tidsperioder.

I Oslo Malerklubbs regi har det de siste 2-3 år vært holdt kurs i ikonmaling under ledelse av kunstneren Aleksandar Rasulic.  Han er utdannet ved kunstakademiet i Beograd og har tidligere hatt separatutstillinger av ikoner i Oslo.  Nå stiller ni av hans elever ut sine arbeider i malerklubbens galleri i President Harbitzgt 23c, inngang fra Briskebyveien 48, i tiden 7. til 12. oktober 2000.  Åpningstider: lørdag og søndag kl 12-15, hverdager kl 12-17.